Wat is Zomerparkfeest? Contact Pers Nederlands English Deutsch

Rom blogt

  • 19-03-2010  - Ik heb voor mijn verjaardag een paar boeken gekregen. Ook veel dezelfde. Iedereen denkt blijkbaar op dezelfde manier over mij. "Dat is echt iets voor hem" denken ze. En dan heb ik het over "Het Gelijk van Heisenberg" van schrijver, zanger, dichter, interviewer Frans Pollux. Ik had het zelfs al. Was het al aan het lezen. Elke keer als ik in bed kruip. Heerlijk enerverend rustmoment. Ik heb ook lolly's, bier en wijn gekregen. Een hengel. En een mooi naslagwerk getiteld "Universele ontwerpprincipes". Van Ernst Jan. Muziekliefhebber, muziekkenner, programmeur en directeur van perron55. Daar blader ik af en toe in. Dat lees je in horten en stoten. Meer zapperig. Maar ook daar blijven sommige passages hangen. Zoals deze: "Het herkenningsgeheugen onthoudt dingen beter dan het geheugen voor het in herinnering terugroepen van dingen". Als ik je vraag welke band speelde als eerste in de grote tent op de donderdag van het Zomerparkfeest 2009? Dan is dat best lastig. Graven in je geheugen. Zoeken. Als ik je vraag welke van de drie groepen Bertolf, Lady Linn of de New Earth Group als eerste in de grote tent op de donderdag van het Zomerparkfeest 2009 speelde, dan weet je dat zo. Bertolf. Dat is precies het verschil. Herkenning boven herinnering. Dit is een basisprincipe voor de mensheid. Zo is het brein van de mens ontworpen. Daarom zijn meerkeuzevragen (multiple choice) ook makkelijker dan open vragen. Los nog van het gokken op het goede antwoord. Je ziet de drie opties en dan heb je vaak "oh ja". Dan weet je het ook meteen zeker. En kruis je het zelfverzekerd aan. Anders was je misschien nog aan het peinzen. Herkenning boven herinnering. Een bekend merk wordt vaker gekozen dan een onbekend merk. Reclamecampagnes zijn ook hierop gebaseerd. Marketing dus. Menselijker dan je denkt.